Pembestarian Sekolah merupakan proses berterusan ke arah meningkatkan lagi penggunaan ICT dalam pendidikan dengan memberi fokus pada peningkatan kualiti pengajaran dan pembelajaran (P&P), keberkesanan pengurusan dan pentadbiran sekolah dan kompetensi guru. Program Pembestarian Sekolah juga memberi maksud mengaplikasikan konsep Sekolah Bestari iaitu sebagai satu institusi pembelajaran yang direka semula secara sistemik dari segi amalan pengajaran dan pembelajaran serta pengurusan sekolah untuk membantu murid-murid menghadapi era teknologi maklumat. Komponen utama Pembestarian Sekolah adalah berfokus kepada pengajaran dan pembelajaran serta pengurusan sekolah berbantukan ICT. Proses Pembestarian Sekolah ini akan dapat melatih guru dan murid berkemahiran dalam bidang ICT. Justeru, kemahiran yang diperoleh dapat melahirkan murid yang boleh mengamalkan pembelajaran akses kendiri (self-accessed), terarah kendiri (self-directed) dan kadar kendiri (self-paced).
Konsep Pembestarian
Konsep Pembestarian
Teachers will need to change their role in the electronic classroom from being information providers to counselors to help students develop know how and judgment to select information sources.Key to success in the Information Age will be making the right judgements between an awesome array of choices.Tun Mahathir Mohamed, Launch of the Multimedia Super Corridor 1 August 1996. We are examining our education system to create a curriculum where people learn how to learn for continuing education throughout their lives.
The smart school program will be re-modelled and its implementation fast-tracked to enable more schools to benefit, at lower cost to the government. Smart schools will have access to the Internet through the SchoolNet program, which is already at an advanced stage of implementation.Advanced teaching and learning materials developed through the Smart School Pilot program will be utilised for teaching, while the Smart School Management System will be used to improve administration processes.
Dato’ Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi, Launch of The Multimedia Super Corridor (M.S.C.) Next Leap, 3 July 2004.
… pembestarian sekolah adalah selaras dengan hasrat Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk menjadikan sekolah-sekolah awam lebih berdaya saing, kondusif dan moden mengikut arus pembangunan semasa.Dalam proses pembestarian sekolah, sasaran kementerian ialah untuk meningkatkan nisbah komputer kepada murid, masa dedahan murid dan guru kepada penggunaan komputer dan mengaplikasikan teknologi yang berkesan dari segi kos.Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, Menteri Pelajaran Malaysia, 7 Mei 2005.
Friday, 6 January 2017
FAIL KUASA PSS
KANDUNGAN FAIL KUASA
BAB 1 -
PUSAT SUMBER SEKOLAH
BAB 2 -
ORGANISASI PUSAT SUMBER SEKOLAH
BAB 3 -
PERATURAN PSS
BAB 4 -
PROMOSI PSS
BAB 5 -
SENARAI TUGAS
BAB 6 -
PENGAWAS PSS
BAB 7 -
KEWANGAN
BAB 8 -
PEMILIHAN & PESANAN BUKU / BAHAN
BAB 9 -
STOK BUKU / BAHAN
BAB 10 -
PROSES TEKNIK
BAB 11 -
PENGKATALOGAN
BAB 12 -
PINJAMAN
BAB 13 -
SISTEM FAIL
BAB 14 -
AKTIVITI PSS
BAB 15 -
REKOD PSS
FAIL KUASA
PUSAT SUMBER
SEKOLAH
1.0DEFINISI
Fail
Kuasa (Authority File) merupakan satu aspek penting yang perlu dititikberatkan
dalam pengurusan dan pentadbiran sesebuah pusat sumber sekolah (PSS). Fail Kuasa merupakan rekod
penting tentang dasar / polisi dan keputusan-keputusan yang diambil mengenai
satu-satu prosedur PSS.
Anggapan yang
mengatakan bahawa Fail Kuasa itu sama dengan “Rancangan Pembangunan PSS (Blue
Print)” adalah salah. ‘Blue Print’
adalah sebahagian daripada Fail Kuasa. Dengan
itu segala perkhidmatan, program dan aktiviti yang dirancangkan dapat
dilaksanakan mengikut landasan yang ditetapkan dalam fail kuasa.
Fail Kuasa merupakan satu rekod tentang pernyataan
dasar dan keputusan yang diambil tentang satu-satu prosedur PSS. Fail Kuasa PSS harus dirangka secara kolektif
oleh guru-guru PSS dan perlu diubah suai dari semasa ke semasa mengikut
keperluan PSS berkenaan.
2.0 TUJUAN MENYEDIAKAN FAIL KUASA PSS
Fail
Kuasa PSS disediakan dengan tujuan:-
2.1
Tidak
menjejaskan pengurusan PSS apabila berlaku pertukaran Guru Penyelaras PSS.
2.2
Guru baru
dapat terus menyambung kerja dan tugas dengan merujuk Fail Kuasa yang
disediakan.
2.3
Mengelakkan
berlakunya percanggahan idea di kalangan ahli jawatankuasa dan kakitangan PSS.
2.4
Dapat mewujudkan
satu penyelarasan dan kesinambungan dalam pengurusan dan pentadbiran PSS.
Terdapat 15
bab dalam sesuatu Fail Kuasa. Fail Kuasa
lazimnya disimpan dalam bentuk ‘ring-file’ supaya sesuatu keputusan / pindaan
itu dapat diganti tanpa menjejaskan keseluruhan isi asal sekiranya terdapat
apa-apa perubahan / pindaan. Fail Kuasa
yang lengkap mempunyai tarikh kuatkuasa sesuatu prosedur itu. Ini memudahkan kita mengenal
pasti prosedur mana yang patut diutamakan ketika membuat penyemakan semula. Biasanya penyemakan semula Fail Kuasa
dilakukan 5 tahun sekali atau mengikut keperluan.
3.0
PROSEDUR
PENYEDIAAN FAIL KUASA
PSS
Guru Penyelaras PSS harus
bertanggungjawab merangka isi kandungan sesebuah Fail Kuasa sebelum ia
dibentangkan kepada Jawatankuasa Induk PSS.
Ini adalah kerana salah satu fungsi utama jawatankuasa tersebut adalah
menentukan dasar / polisi mengenai peraturan, pelantikan jawatankuasa kerja,
pemerolehan bahan dan sebagainya.
Selepas mendapat persetujuan dalam mesyuarat tersebut barulah Fail Kuasa
berkenaan dikuatkuasakan sepenuhnya
(sila rujuk Lampiran A – Borang Penguatkuasa Fail Kuasa Mengikut Bab).
4.0 KANDUNGAN FAIL KUASA PSS
4.1
Bahagian-bahagian dalam Fail
Kuasa:-
Fail Kuasa PSS
terdiri daripada bahagian-bahagian yang dinyatakan seperti berikut:-
(a) muka surat
judul
(b) pengenalan
kepada Fail Kuasa
(c) isi kandungan
Fail Kuasa
(d)
kandungan dan pindaan mengikut bab
4.2 Susunan
kandungan Fail Kuasa:-
Kandungan
dalam Fail Kuasa hendaklah disusun seperti berikut:-
(a) Setiap bab
akan dinamakan mengikut tajuk utama
(b) Selepas tajuk
utama akan disusun pula kandungan bab berkenaan
(c) Borang
berkuatkuasa bab berkenaan yang telah disahkan
(d) Jika ada
pindaan, borang pindaan akan disusun di akhir bab berkenaan
mengikut
bilangan pindaan (sila rujuk Lampiran B).
5.0 PERINCIAN
ISI KANDUNGAN DALAM FAIL KUASA PSS
Bab 1 : Pengenalan Kepada Fail Kuasa Pusat Sumber
Sekolah
1.1
Pendahuluan
1.2
Tujuan
1.3
Isi kandungan
1.4
Prosedur pindaan
Bab 2 : Maklumat Pusat Sumber Sekolah
2.1
Sejarah Penubuhan PSS
2.2
Lokasi PSS (pelan)
2.3
Visi PSS
2.4
Misi PSS
2.5
Piagam PSS
2.6
Matlamat PSS
2.7
Objektif PSS
2.8
Fungsi & peranan PSS
Bab 3 : Jawatankuasa Pentadbiran Pusat Sumber
Sekolah
3.1
Jawatankuasa Induk PSS:-
(a)
struktur organisasi
(b)
senarai tugas
3.2
Jawatankuasa Kerja PSS:-
(a) struktur
organisasi
(b)
senarai tugas
Bab 4 : Pengawas Pusat Sumber Sekolah
4.1
Badan Pengawas PSS (struktur organisasi)
4.2
Prosedur pemilihan Pengawas PSS:-
(a)
kriteria pemilihan
(b)
pakaian seragam
(c)
kehadiran
(d)
senarai tugas
(e)
senarai semak
(f)
borang kebenaran
(g)
surat pelantikan
4.3
Sistem Merit Pengawas PSS
Bab 5 : Peraturan Pusat Sumber Sekolah
5.1
Peraturan Am
5.2
Peraturan Khusus
5.3
Peraturan Penggunaan Alat / Ruang (Bilik)
5.4
Peraturan Pinjaman dan Pemulangan Bahan / Alat
Bab 6 : Pengurusan & Pentadbiran Pusat Sumber
Sekolah
6.1
Pengurusan Sistem Fail PSS
6.2
Rekod-rekod Penggunaan, Pinjaman & Pemulangan
6.3
Rancangan Tahunan PSS
6.4
Laporan PSS (bulanan & tahunan)
6.5
Manual Prosedur Kerja (MPK)
6.6
Fail Meja (FM)
6.7
Rancangan Pembangunan PSS
6.8
Dokumentasi
Bab 7 : Koleksi Bahan Pusat Sumber Sekolah
7.1
Dasar pemilihan buku dan bukan buku
7.2
Prosedur pemilihan koleksi buku dan bukan buku (jenis,
nisbah, bahasa dan sebagainya)
7.3
Proses pemilihan dan pemerolehan bahan / alat
7.4
Pemeliharaan dan pemuliharaan koleksi PSS
Bab 8 : Kewangan Pusat Sumber Sekolah
8.1
Prosedur kewangan
8.2
Punca kewangan
8.3
Anggaran Perbelanjaan
8.4
Laporan kewangan
Bab 9 : Organisasi Bahan Pusat Sumber Sekolah
9.1
Sistem Pengelasan
9.2
Proses Teknik
9.3
Pengkatalogan
9.4
Lokasi bahan
9.5
Penyusunan bahan
Bab 10 : Aktiviti Pusat Sumber Sekolah
10.1
Mesyuarat / Taklimat
10.2
Kursus / Bengkel
10.3
Pertandingan
10.4
Program Perkembangan Staf
10.5
Program Orientasi PSS
10.6
Lawatan
10.7
Gotong Royong
10.8
Pameran
10.9
Minggu PSS
10.10 Promosi PSS
10.11 Program
Panitia Mata Pelajaran
10.12 Aktiviti Galak
Guna PSS
Bab 11 : Stok dan Inventori Pusat Sumber Sekolah
11.1
Pengurusan Harta Modal (Kew 312)
11.2
Penyengaraan Harta Modal (Kew 312A)
11.3
Daftar Inventori (Kew 313)
11.4
Daftar Bekalan Pejabat (Kew 314)
11.5
Rekod Perolehan Bahan Buku
11.6
Rekod Perolehan Bahan Bukan Buku
11.7
Rekod Perolehan Akhbar
11.8
Rekod Perolehan Majalah
11.9
Semakan stok (buku, bahan bukan buku, perabot dan peralatan)
11.10 Pelupusan
11.11 Hapuskira
11.12 Daftar
Pergerakan Harta Modal dan Inventori (Kew 315)
Bab 12 : Sirkulasi / Edaran Bahan Pusat Sumber
Sekolah
12.1
Sistem sirkulasi
12.2
Keahlian
12.3
Pinjaman berkelompok
Bab 13 : Perkhidmatan Pusat Sumber Sekolah
13.1 Jenis-jenis
perkhidmatan:-
(a)
peminjaman buku
(b)
peminjaman buku rujukan
(c)
peminjaman berkelompok
(d)
peminjaman bahan bukan buku
(e)
peminjaman peralatan
(f)
peminjaman pihak luar
(g)
reprografi
(h)
bank soalan
(i)
rakam salin
(j)
sebaran maklumat
(k)
rekreasi
(l)
khidmat nasihat dan bimbingan
(m) pameran
(n)
promosi, dan sebagainya
13.2 Waktu
perkhidmatan:-
(a)
satu masa khas setiap kelas
(b)
waktu rehat
(c)
waktu tengah hari
(d)
waktu petang
(e)
hari Sabtu
(f)
cuti sekolah
(g)
jadual waktu Guru Penyelaras PSS
Bab 14 : Automasi Pusat Sumber Sekolah
14.1 Sistem yang digunakan
14.2
Sistem keselamatan
14.3
Menu utama
14.4
‘Output’
14.5
Prosedur memasukkan data
14.6
‘Bar code’
14.7
Rangkaian (networking)
14.8
Laporan
Bab 15 : Program Bacaan (NILAM)
15.1
Konsep Program NILAM:-
(a) latar belakang
(b) rasional
(c) asas
pertimbangan
(d) pendekatan
(e) model Program
NILAM
(f) tahap Program
NILAM (Jauhari & Rakan Pembaca)
(g) sistem
ganjaran
15.2
Strategi pelaksanaan Program NILAM:-
(a) pengenalan
(b) pelaksanaan
(c) bahan
(d) peranan
(e) pengumpulan
data
(f) contoh-contoh
rekod bacaan
6.0 PROSEDUR MEMBUAT
PINDAAN DALAM FAIL
KUASA PSS
Prosedur yang sama juga akan digunakan
semasa membuat sesuatu pindaan
atau perubahan dalam Fail Kuasa.
Guru Penyelaras akan merangka pindaan / tambahan dan membentangkannya
dalam mesyuarat Jawatankuasa Induk PSS untuk mendapatkan kelulusan. Selepas itu, barulah pindaan / tambahan
tersebut akan dikuatkuasa sepenuhnya.
Berikut adalah
langkah-langkah untuk membuat pindaan dalam Fail Kuasa PSS:-
6.1
Kaji semula bahagian-bahagian yang perlu dibuat pindaan /
tambahan.
6.2
Guru Penyelaras PSS perlu menyediakan draf pindaan /
tambahan berkenaan.
6.3
Draf pindaan / tambahan tersebut hendaklah dibentangkan
dalam mesyuarat Jawatankuasa Induk PSS untuk mendapatkan kelulusan.
6.4
Selepas mendapat kelulusan, Guru Penyelaras PSS hendaklah
memasukkan pindaan tersebut dalam Borang Pindaan dan mendapatkan tandatangan
untuk pengesahan (Pengetua / Guru Besar).
6.5
Tarikh berkuatkuasa pindaan tersebut ialah tarikh mendapat
kelulusan (tarikh mesyuarat).
Subscribe to:
Posts (Atom)