Peranan dan Tanggungjawab Guru Perpustakaan dan Media (GPM)
Peringkat : Sekolah Menengah dan Rendah
Jawatan : Guru Perpustakaan dan Media
Waktu bertugas
: Mengikut waktu persekolahan. Bagi sekolah dua sesi, waktu
bertugas boleh disesuaikan merangkumi kedua-dua sesi persekolahan.
A. Pengajaran dan Pembelajaran
- Membuat perancangan pengajaran, melaksanakan pengajaran mata pelajaran mengikut garis panduan dan tahap kebolehan murid.
- Merancang dan mengajar mata pelajaran tidak melebihi 6 - 8 waktu seminggu.
- Merancang dan melaksanakan tugas yang berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran.
B. Pengurusan Pusat Sumber Sekolah
- Merancang, mengurus, menyelaras dan melaksana sepenuh masa pengurusan Pusat Sumber Sekolah.
- Merancang, mengurus, menyelaras dan melaksana program galakan membaca termasuk Program NILAM.
- Merancang, mengurus, menyelaras dan melaksana program literasi maklumat dan literasi teknologi pendidikan.
- Merancang, mengurus, menyelaras dan melaksana sepenuh masa pengurusan Pusat Sumber Sekolah
- Merancang dan melaksana dasar, program jangka panjang dan program tahunan Pusat Sumber Sekolah.
- Merancang pemerolehan, pembinaan dan pengurusan koleksi yang komprehensif, seimbang dan kemaskini.
- Merancang, menyelaras dan melaksana akses kepada koleksi Pusat Sumber Sekolah melalui satu sistem pengesanan maklumat yang cekap dan berkesan melalui penggunaan carian maklumat secara berkomputer.
- Merancang, menyelaras dan membantu murid dalam mengenal pasti, mengesan dan menginterpretasi maklumat yang terdapat di dalam dan luar Pusat Sumber Sekolah.
- Merancang dan melaksana perkhidmatan Pusat Sumber Sekolah yang dapat menyokong pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran.
- Merancang, menyelaras dan melaksana program pembangunan staf berkaitan pengurusan dan perkhidmatan Pusat Sumber Sekolah.
- Bekerjasama dengan panitia mata pelajaran dalam menggunakan pelbagai kaedah instruksional berasaskan sumber dan teknologi pendidikan yang berkesan untuk meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran.
- Bekerjasama dengan panitia mata pelajaran dalam pentaksiran, penilaian dan penyampaian maklumat serta penghasilan media.
- Bekerjasama dengan panitia mata pelajaran dalam merancang, mengajar, menilai pengajaran dan pembelajaran berkaitan kemahiran mengakses, mengguna dan mempersembahkan maklumat.
- Bekerjasama dengan Guru Penyelaras Bestari / Guru Penyelaras ICT dalam memberi bantuan penggunaan teknologi pendidikan, teknologi baru, undang-undang dan peraturan yang berkaitan dengan penggunaan maklumat dan penghasilan pelbagai media.
- Merancang, mengurus dan melaksana program dan aktiviti promosi berkaitan bahan, peralatan dan perkhidmatan yang dapat memenuhi keperluan maklumat warga sekolah.
- Mengurus dan melaksana Mesyuarat Jawatankuasa Induk dan Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pusat Sumber Sekolah.
- Menilai keberkesanan pelaksanaan program, perkhidmatan dan penggunaan Pusat Sumber Sekolah.
- Melaksana tugas semakan stok dan inventori koleksi dan peralatan Pusat Sumber Sekolah.
- Menjalankan kajian / inovasi berkaitan peningkatan perkhidmatan dan pengurusan Pusat Sumber Sekolah.
- Menyediakan laporan serta analisis pelaksanaan pembangunan Pusat Sumber Sekolah.
- Berhubung dan bekerjasama dengan Bahagian Teknologi Pendidikan, Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri, Pusat Teknologi Pendidikan Bahagian, Pusat Kegiatan Guru dan agensi berkaitan untuk meningkatkan perkhidmatan dan program Pusat Sumber Sekolah.
- Melaporkan pelaksanaan program Pusat Sumber Sekolah kepada Bahagian Teknologi Pendidikan melalui Pusat Kegiatan Guru dan Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri.
C. Penglibatan Profesional
- Menjadi ahli Persatuan Perpustakaan / Pusat Sumber Sekolah Negeri.
- Menjadi pakar rujuk dalam pengurusan Pusat Sumber Sekolah.
- Meningkatkan pengetahuan dan kemahiran dalam bidang teknologi pendidikan.
D. Am
1. Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh pengurusan sekolah dari semasa ke semasa.