TAHUKAH
ANDA PROGRAM NILAM?
Program
galakan membaca yang dilaksanakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia adalah
Program ‘Nadi Ilmu Amalan Membaca atau Program NILAM yang telah mula
dilaksanakan pada tahun 1999. Pelaksanaan Program NILAM ini dimulakan hasil
daripada keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Induk Gerakan Tabiat Membaca
peringkat Kementerian Pelajaran Malaysia pada tahun 1998. Program ini
dilaksanakan bermula dengan Tahun Satu bagi sekolah rendah dan Tingkatan Satu
atau Peralihan bagi sekolah menengah dan rekod pembacaan murid-murid ini
diteruskan sehingga mereka tamat persekolahan.
‘NILAM’
atau Nadi Ilmu Amalan Membaca merupakan penggabungan atau adunan semua aktiviti
galakan membaca yang pernah dijalankan di sekolah dengan memberi pengiktirafan
yang sesuai. Pelaksanaan program ini meliputi penilaian pembacaan yang
berterusan sepanjang tahun dan markah dikumpulkan secara kumulatif sehinggalah
mereka tamat persekolahan.
Program
ini ialah satu usaha Kementerian Pelajaran Malaysia dengan matlamat untuk
membina tabiat membaca di kalangan murid. Bahagian Teknologi Pendidikan ialah
urus setia di Kementerian Pelajaran yang ditugaskan untuk menyelaras program
ini.
Program
ini telah mula dilaksanakan dengan Tahun Satu di sekolah rendah dan Tingkatan
Satu atau Peralihan di sekolah menengah dengan rasminya pada 1999, melalui
Surat Pekeliling Ikhtisas Kementerian Pelajaran Malaysia Bil.13/1998: Program
Membina Tabiat Membaca bertarikh 22 Mei 1998.
Suatu
tamadun atau bangsa hanya dapat dibina melalui masyarakat yang mengamalkan
budaya ilmu. Cara utama dalam membina budaya ilmu dalam sesebuah masyarakat
ialah melalui amalan tabiat membaca yang berterusan. Kementerian Pelajaran
telah melaksanakan pelbagai program galakan membaca di sekolah-sekolah. Walau
bagaimanapun kesan daripada program tersebut masih belum mencapai tahap yang
dikehendaki. Dengan demikian Kementerian Pelajaran perlu mencari pendekatan
baru bagi melaksanakan program galakan membaca yang lebih berkesan dan dapat
dijalankan secara berkesan.
Matlamat
Program NILAM ialah supaya terbina tabiat membaca dalam kalangan murid.
•
Menjadikan murid banyak membaca
•
Menggalakkan sekolah terus menjana idea kreatif dan inovatif bagi menyemai
tabiat membaca ini
• Membaca
dan merekod bahan bacaan
Murid
perlu membaca buku yang sesuai dengan tahap kebolehan mereka dan mencatat
maklumat pengarang, judul, bilangan mukasurat, penerbit dan sinopsis atau peta
minda tentang buku yang dibaca ke dalam buku rekod.
• Mengesahkan
rekod dan mengumpul data
Tugas
guru adalah untuk mengesahkan serta menandatangani rekod bacaan murid dan ia merupakan
tanggungjawab semua guru di sekolah. Data rekod hendaklah dikumpulkan oleh guru
kelas dan diserahkan kepada penyelaras Pusat Sumber Sekolah atau guru
penyelaras NILAM untuk dianalisa dan direkodkan. Data pembacaan murid perlu
dikumpulkan dan diserahkan kepada Pusat Kegiatan Guru di kawasan sekolah
tersebut untuk dipanjangkan ke Pusat Sumber Pendidikan Negeri dan Bahagian
Teknologi Pendidikan,Kementerian Pelajaran Malaysia.
• Memberi
Pengiktirafan dan Ganjaran
Sekolah
dan semua peringkat Kementerian Pelajaran juga perlu memberi pengiktirafan dan
ganjaran kepada murid yang telah banyak membaca dan berusaha mengisi rekod
bacaan mereka mengikut sistem ganjaran dan pengiktirafan NILAM, misalnya dengan
memberikan buku sebagai hadiah, sijil pengiktirafan NILAM atau dinyatakan
bilangan buku yang sudah dibaca dalam rekod kemajuan murid dan sijil berhenti.
Program
NILAM mempunyai dua tahap. Tahap pertama ialah untuk membina kemahiran dan
menanam minat membaca sehingga terbina satu tabiat. Tahap ini dikenali sebagai
JAUHARI. Tahap kedua pula membantu pencambahan penggunaan bahan dalam gerakan
membaca. Tahap ini dikenali sebagai RAKAN PEMBACA (RP).
TAHAP
JAUHARI
Tahap
Jauhari menggalakkan murid menambah bilangan bacaan mereka dan ia dijalankan
pada dua peringkat persekolahan :
a.
Sekolah Rendah
Murid
pada peringkat ini wajib membaca banyak buku sebaik sahaja mereka tahu membaca
dan mula belajar (Pertengahan Tahun dalam Tahun Satu). Mereka perlu berusaha
untuk mencapai tahap pembacaan seperti berikut :
Jumlah Buku
|
Pengiktirafan
|
90 -
179
|
Gangsa
|
180 -
269
|
Perak
|
270 -
359
|
Emas
|
360 ke
atas
|
NILAM
|
b.
Sekolah Menengah
Murid
pada peringkat ini wajib membaca banyak buku apabila mereka mula belajar di
Tingkatan Satu atau Peralihan. Mereka perlu berusaha untuk mencapai tahap
pembacaan seperti berikut:
Jumlah Buku
|
Pengiktirafan
|
72
- 143
|
Gangsa
|
144 -
215
|
Perak
|
216 -
287
|
Emas
|
288 ke
atas
|
NILAM
|
Tahap
RAKAN PEMBACA (RP) mengutamakan aspek kepimpinan dalam aktiviti membaca.
Setelah membaca sejumlah 100 buah buku murid layak memasuki tahap RP. Tahap ini
memberi penekanan kepada kebolehan murid membimbing dan menarik minat orang
lain supaya suka membaca. Walau bagaimanapun aktiviti Tahap JAUHARI masih
diteruskan.
Pengiraan
markah bagi aktiviti ini diberikan mengikut jumlah aktiviti atau sesi aktiviti
(dan bukan jumlah bilangan pendengar, kecuali aktiviti meminjamkan buku) yang
dijalankan mengikut kesesuaian umur murid seperti :
-
Bercerita (1 sesi = 5 markah)
- Bicara
Buku (1 sesi = 5 markah)
-
Ulasan Buku (1 sesi = 5 markah)
-
Meminjamkan buku (1buku x 5 peminjam = 5 markah)
• Murid
pada tahap Rakan Pembaca ini diberikan pemarkahan usaha mereka mengikut Jadual
Sistem Ganjaran RP :
Jumlah markah
aktiviti
|
Pengiktirafan
|
100 –
199
|
Gangsa
|
200–
299
|
Perak
|
300 –
399
|
Emas
|
400
ke atas
|
NILAM
|
Pemilihan
Tokoh NILAM Kebangsaan dilakukan bersempena dengan Anugerah NILAM Kebangsaan
yang telah dilaksanakan sejak tahun 2003 hasil keputusan mesyuarat Jawatankuasa
Induk Gerakan Tabiat Membaca Kementerian Pelajaran Malaysia pada tahun yang
sama. Calon-calon dari 4 kategori iaitu calon Sekolah Rendah Luar Bandar,
Sekolah Rendah Bandar, Sekolah Menengah Luar Bandar dan Sekolah Menengah Bandar
akan dinilai untuk memilih pemenang mengikut kategori dan juga Tokoh NILAM
Sekolah Rendah serta Tokoh NILAM Sekolah Menengah di kalangan pemenang kategori
tersebut.
Anugerah
NILAM Peringkat Kebangsaan merupakan pengiktirafan tertinggi KPM dalam usaha
membina tabiat membaca dalam kalangan murid selaras dengan hasrat negara
melahirkan masyarakat bermaklumat dan berpengetahuan menjelang 2020 apabila
Malaysia menjadi sebuah negara maju.