10 CIRI PEMBELAJARAN ABAD KE 21
Dalam pada untuk kita bersaing
dalam kemajuan dunia, maka sektor pendidikan haruslah seimbang dengan
perkembangan abad ke 21. Kemajuan teknologi dan juga keupayaan pelajar harus
digunakan dengan sebaik mungkin bagi mengoptimumkan penghasilan kemenjadian
murid yang tinggi dalam kalangan pelajar Malaysia. Berikut adalah 10 ciri
pembelajaran abad ke 21 yang boleh dimanfaatkan.
1. Berpusatkan pelajar
- pelajar berperanan penting, guru sebagai pembimbing
- meletakkan minat pelajar sebagai keutamaan
- pelajar berperanan penting, guru sebagai pembimbing
- meletakkan minat pelajar sebagai keutamaan
2. Penggunaan komputer
- alat penting untuk kelas abad ke 21
- sangat membantu dalam pdp
- alat penting untuk kelas abad ke 21
- sangat membantu dalam pdp
3. Pembelajaran aktif
- penglibatn yang lebih aktif sama ada dengan perbincangan bersama rakan, atau pun penggunaan komputer
4. Pembelajaran kendiri
- kelas masih boleh berfungsi dengan pelabagai aras pembelajaran
5. Persekitaran yang kondusif
- tidak terlalu sesak
- peralatan mengajar yang asas seperti papan putih interaktif dan lcd projektor
6. Pelajar faham dan mematuhi arahan
- pemebelajaran dirancang dengan teliti dan tersusun
- peraturan kelas, prosedur dan notis ditampal di ruang khas bagi memudahkan pelajar sentiasa berada dalam landasan yang betul
7. Saling hormat menghormati
- perlu hormat menghormati antara guru dan pelajar
- guru perlu menggalakan pelajar berucap dengan yakin dan menghargai pendapat mereka
- pelajar perlu belajar bekerjasama dan menghormati rakan sekelas
8. Pelajar bertanggungjawab terhadap pelajaran mereka
- sekiranya pelajar digalakkan untuk terlibat aktif dalam pembelajaran, maka mereka akan lebih bertanggungjawab dengan pembelajaran mereka
9. Penilaian berasaskan pencapaian
- guru sentiasa menjalankan penilaian dengan pelbagai kaedah tanpa terikat dengan sesuatu bentuk ujian sahaja
10. Pembelajaran kolaboratif
- pembelajaran secara berkolaborasi merupakan kaedah paling berkesan dalam pembelajaran
Boleh rujuk Contoh Susun atur Kelas Abad ke 21 bagi maklumat lanjut
- penglibatn yang lebih aktif sama ada dengan perbincangan bersama rakan, atau pun penggunaan komputer
4. Pembelajaran kendiri
- kelas masih boleh berfungsi dengan pelabagai aras pembelajaran
5. Persekitaran yang kondusif
- tidak terlalu sesak
- peralatan mengajar yang asas seperti papan putih interaktif dan lcd projektor
6. Pelajar faham dan mematuhi arahan
- pemebelajaran dirancang dengan teliti dan tersusun
- peraturan kelas, prosedur dan notis ditampal di ruang khas bagi memudahkan pelajar sentiasa berada dalam landasan yang betul
7. Saling hormat menghormati
- perlu hormat menghormati antara guru dan pelajar
- guru perlu menggalakan pelajar berucap dengan yakin dan menghargai pendapat mereka
- pelajar perlu belajar bekerjasama dan menghormati rakan sekelas
8. Pelajar bertanggungjawab terhadap pelajaran mereka
- sekiranya pelajar digalakkan untuk terlibat aktif dalam pembelajaran, maka mereka akan lebih bertanggungjawab dengan pembelajaran mereka
9. Penilaian berasaskan pencapaian
- guru sentiasa menjalankan penilaian dengan pelbagai kaedah tanpa terikat dengan sesuatu bentuk ujian sahaja
10. Pembelajaran kolaboratif
- pembelajaran secara berkolaborasi merupakan kaedah paling berkesan dalam pembelajaran
Boleh rujuk Contoh Susun atur Kelas Abad ke 21 bagi maklumat lanjut
SUSUNATUR KELAS ABAD KE 21
Susunatur bagi kelas abad ke 21 adalah mesti mempunyai beberapa ciri
yang penting, iaitu membolehkan pelajar terlibat secara aktif dengan pdp yang
berlangsung, membina ruang autonomi pembelajaran dan menselarikan ruang pembelajaran
fizikal dengan ruang pembelajaran mental.
3 konsep utama yang boleh digunapakai adalah
Campfire, Watering Hole dan Cave. Campfire adalah konsep yang memberi ruang
pembelajaran daripada orang pakar atau pun pencerita. Manakala konsep Watering
Hole pula adalah ruang pembelajaran sesama rakan yang melibatkan kolaborasi
dalam kumpulan yang kecil. Konsep Cave pula adalah ruang pembelajaran individu
untuk mereka yang belajar mendapatkan ilmu secara sendirian.
No comments:
Post a Comment