Thursday, 5 January 2017

CIRI PEMBELAJARAN ABAD KE 21

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhOeaQ_Q7y0GG7CW2tD1DvEv6uGA6fPsEypI05d1LF2YxxOvEwTlaeKI8YI82yXbDANuZZxPaiTo0UvwatQdG5rRIaUeBeRMkVZWvSVAoXfDAfCkYWWwYMArRLuvBglDYK8FTjr8LjZGsaZ/s1600/Ciri+Pembelajaran+Kelas+Abad+ke+21.jpg
 
10 CIRI PEMBELAJARAN ABAD KE 21
Dalam pada untuk kita bersaing dalam kemajuan dunia, maka sektor pendidikan haruslah seimbang dengan perkembangan abad ke 21. Kemajuan teknologi dan juga keupayaan pelajar harus digunakan dengan sebaik mungkin bagi mengoptimumkan penghasilan kemenjadian murid yang tinggi dalam kalangan pelajar Malaysia. Berikut adalah 10 ciri pembelajaran abad ke 21 yang boleh dimanfaatkan.

1. Berpusatkan pelajar
- pelajar berperanan penting, guru sebagai pembimbing
- meletakkan minat pelajar sebagai keutamaan

2. Penggunaan komputer
- alat penting untuk kelas abad ke 21
- sangat membantu dalam pdp

3. Pembelajaran aktif
- penglibatn yang lebih aktif sama  ada dengan perbincangan bersama rakan, atau pun penggunaan komputer


4. Pembelajaran kendiri
- kelas masih boleh berfungsi dengan pelabagai aras pembelajaran


5. Persekitaran yang kondusif
- tidak terlalu sesak
- peralatan mengajar yang asas seperti papan putih interaktif dan lcd projektor


6. Pelajar faham dan mematuhi arahan
- pemebelajaran dirancang dengan teliti dan tersusun
- peraturan kelas, prosedur dan notis ditampal di ruang khas bagi memudahkan pelajar sentiasa berada dalam landasan yang betul

7. Saling hormat menghormati
- perlu hormat menghormati antara guru dan pelajar
- guru perlu menggalakan pelajar berucap dengan yakin dan menghargai pendapat mereka
- pelajar perlu belajar bekerjasama dan menghormati rakan sekelas

8. Pelajar bertanggungjawab terhadap pelajaran mereka
- sekiranya pelajar digalakkan untuk terlibat aktif dalam pembelajaran, maka mereka akan lebih bertanggungjawab dengan pembelajaran mereka


9. Penilaian berasaskan pencapaian
- guru sentiasa menjalankan penilaian dengan pelbagai kaedah tanpa terikat dengan sesuatu bentuk ujian sahaja

10. Pembelajaran kolaboratif
- pembelajaran secara berkolaborasi merupakan kaedah paling berkesan dalam pembelajaran



Boleh rujuk Contoh Susun atur Kelas Abad ke 21 bagi maklumat lanjut








https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh1z3TCWbWPhj3aV3CT6BxgUiToSH60lFCoEQMUS3zdGLw2CyS9GQGR1Wp4UwoPW2PiC2cqzNoxOMKYKvvptRx1k4f0lgWUITzrqkH4PMiC3sM2VuhaP5T1uNKhwKCcN6TO28DhLb39yyUq/s1600/21st_century_classroom.jpg
SUSUNATUR KELAS ABAD KE 21

Susunatur bagi kelas abad ke 21 adalah mesti mempunyai beberapa ciri yang penting, iaitu membolehkan pelajar terlibat secara aktif dengan pdp yang berlangsung, membina ruang autonomi pembelajaran dan menselarikan ruang pembelajaran fizikal dengan ruang pembelajaran mental.
  3 konsep utama yang boleh digunapakai adalah Campfire, Watering Hole dan Cave. Campfire adalah konsep yang memberi ruang pembelajaran daripada orang pakar atau pun pencerita. Manakala konsep Watering Hole pula adalah ruang pembelajaran sesama rakan yang melibatkan kolaborasi dalam kumpulan yang kecil. Konsep Cave pula adalah ruang pembelajaran individu untuk mereka yang belajar mendapatkan ilmu secara sendirian.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh4ThHWX4yp-ZfBDs05drlyLUSsF4nR8Fs-nfrvhPAHIAHJAbLt5T2gRdzWT21eBeq9MZ2MzVrqzTQLrN9OS5u5iLCAnreWPJHpCZMeSTivg2L8PWMs7VhyphenhyphenhXKDGkMn5K-Kk1hydbbuGjWg/s1600/01.jpg

No comments:

Post a Comment